JOSE ry pitää sote-järjestöjen lisäleikkauksia tyrmistyttävinä
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaa uhkaavat miljoonien eurojen lisäleikkaukset. Tänään käynnistyvässä budjettiriihessä esitetään 100 miljoonan lisäleikkauksia, jotka veisivät järjestöjen valtionavustuksista yli 60 prosenttia. JOSE ry pitää leikkauksia tyrmistyttävinä ja lyhytnäköisinä. Mikäli leikkaukset tällaisenaan toteutuvat, ovat ne kuolinisku suurimmalle osalle sote-järjestöistä.
Näin rajujen leikkausten myötä JOSE joutuisi lopettamaan toimintansa. Tämä tarkoittaisi yksilö- ja perheohjauksia, kurssi- ja työpajatoimintoja, lukiseuloja sekä oppimisvaikeuksien tukemisen, neuvonnan ja koulutuksen antamista Pohjois-Karjalassa. Nykyistä toimintaa ei voi vapaaehtoisvoimin jatkaa.
Leikkausten aiheuttamalla toiminnan supistamisella olisi laajoja ja kauaskantoisia seurauksia paikallisten ihmisten, varsinkin opiskelijoiden, hyvinvointiin ja osallisuuden kokemukseen. Supistaminen vaikuttaisi myös maakunnan kouluihin, oppilaitoksiin ja eri alojen asiantuntijoihin, jotka tilaavat JOSElta koulutuksia oppimisvaikeuksista ja niiden tukemisesta. Jos mahdollisuutta kouluttaa ja tehdä oppilaitosvierailuja ei ole, tieto mm. oppimisvaikeuksista ja niiden tukemisesta ei lisäänny, eikä saavuta sitä tarvitsevia.
Askeleet Arkeen -hankkeessa tuetaan rikostaustaisia henkilöitä oppimiseen, vuorovaikutukseen, arkeen ja opiskeluun liittyvissä asioissa yksilö- ja ryhmäohjauksen avulla. Osallistujat ovat saaneet apua aina lukemaan oppimisesta tunnetaitoihin sekä opiskelutekniikoihin saakka. Osa on löytänyt tulevaisuuden alansa ja ryhtynyt toimiin sen saavuttamiseksi. Osa on saanut tukea oppimisvaikeuksien tunnistamiseen ja tukitoimien hakemiseen. Ilman JOSEa monella yhteiskuntaan kiinnittyminen ja rikoksettoman elämän suunta olisi heikompi.
Ovat auttaneet minua selvittämään koulutietä ja jopa selvittämään lakiasioita koskien opiskelua.
– ohjausasiakas
JOSE toimii myös tärkeänä työllistäjänä paikallisesti. Olemme työllistäneet Paikka auki -rahoituksen avulla useita osatyökykyisiä nuoria ja vaikeasti työllistyviä henkilöitä vuodesta 2015 saakka ja lisänneet heidän kokemustaan omasta osaamisesta ja antaneet suuntaa jatkopolulle. JOSElla työskentelee tälläkin hetkellä useampi entinen Paikka auki -työntekijä ja aiempia Paikka aukilaisia on edennyt opintoihin ja työelämään. Vuosittain mahdollistamme myös erilaisia työharjoittelujaksoja monille eri koulutusasteille oleville: työelämään tutustujille, korkeakouluharjoittelijoille sekä työllisyyspalvelun kautta tulleille.
Oppimisvaikeudet eivät häviä iän myötä
Synnynnäiset oppimisvaikeudet vaikuttavat elämään monella eri tasolla kotona, koulussa ja opinnoissa, työelämässä ja arjessa. Oppimisen haasteet eivät häviä iän myötä, vaan esimerkiksi lukemisen, kirjoittamisen ja matematiikan vaikeudet seuraavat ihmistä läpi elämän. Oppimisvaikeuksien rinnalla näemme JOSElla usein myös neuropsykiatrisia haasteita (ADHD ja ADD) sekä mielenterveyden ongelmia, jotka vaikuttavat osaltaan esimerkiksi keskittymisen ja ajanhallinnan pulmiin opiskeluissa ja työelämässä.
JOSElla näihin haasteisiin tarjotaan konkreettisia ratkaisuja. Räätälöidyn yksilöohjauksen lisäksi tukea antavat esimerkiksi tuottamamme maksuttomat materiaalit kirjoittamisen avuksi, ajanhallinnan työkalut kuten kanban-taulut, oppimisen oppaat ja oppimisen apuvälineisiin perehdyttäminen joko henkilökohtaisesti, tukihenkilön tai isomman ryhmän kanssa.
Sain erityisen arvokasta apua asioiden jäsentämiseen ja sen prosessoimiseen, miten hakeudutaan ammatilliseen kuntoutukseen ja ADHD selvittelyihin. – ohjausasiakas
Ilman tukea ja itselleen soveltuvia apuvälineitä oppiminen ja arjesta selviytyminen vaikeutuvat. JOSElle tullaan usein tilanteessa, kun muualta ei enää tukea saa tai sen tarvetta ei kunnolla tunnisteta. Olemme auttaneet ihmisiä viimeisenä oljenkortena esimerkiksi valmistumaan koulusta ja pääsemään kohti työelämää. Usein neuvomme ihmisiä myös eteenpäin oikealle palveluntarjoajalle, erityisesti koskien ADHD- ja nepsytutkimuksia. Jos olisimme laskeneet, kuinka monta kertaa meiltä on kysytty ”miten tutkimuksiin oikein pääsee” tai ”keneltä voi kysyä”, olisi luku melkoisen suuri.
Sain tukea opiskelun tuomiin haasteisiin. Sain todistuksen millä sain esim. tentteihin lisäaikaa. Apu oli valtava. – ohjausasiakas
Perheohjaustoiminnasta supistaminen aiheuttaisi hankaluuksia huoltajille ja lapsille, jotka saavat ohjauksesta tukea lapsen koulunkäyntiin ja oppimiseen, sekä palveluverkostossa toimimiseen. Ohjauksen loppuminen tarkoittaa maksuttoman tuen loppumista, joka puolestaan lisää perheen kuormitusta ja heikentää jaksamista. Pitkittyessään tilanne johtaa todennäköisesti raskaampiin tukitoimiin, joihin perheellä ei välttämättä ole resursseja tai niihin ei osata hakeutua.
Sain hyviä vinkkejä lapsen käytökseen ja siihen mistä apua hakea ja lisäksi hyvän vinkin mistä hakea välineitä tytölle. – perheohjauksen asiakas
Osallisuus vähenee ja yksinäisyys kasvaa
Jos JOSE ei pysty tarjoamaan nykyisenkaltaisia, edullisia tai kokonaan maksuttomia opiskelutaito- ja harrastuskursseja sekä työpajoja, osallisuuden kokemus vähenee ja yksinäisyys kasvaa. Saavutettavat harrastustoimintamme tukevat kävijöiden hyvinvointia, tuovat rutiinia arkeen, luovat ystävyyssuhteita ja tarjoavat matalan kynnyksen toimintaa etenkin heille, joilla on haasteita oppimisessa tai hahmottamisessa.
Kurssitoiminnassamme huomioimme erilaiset oppimiset haasteet ja siksi ne ovat saavutettavia. Maltillisen hintaiselle kurssille on myös helpompaa osallistua. Kursseja toteutetaan myös Opintokeskus Siviksen tuella, jolloin vapaaseen sivistystyöhön kohdistuvat leikkaukset vaikuttavat suoraan JOSEn toimintaan.
Ymmärrys oppimisvaikeuksista, oppimisen apuvälineistä ja tukitoimista heikkenevät
JOSEn ydintoimintaa on konkreettinen auttaminen ohjausten kautta, tiedon lisääminen oppimisvaikeuksista, sopivien tukitoimien löytäminen ja niihin hakeutumisessa avustaminen, sekä oppimisen apuvälineistä kouluttaminen. Koulutamme vuosittain eri alojen opettajia ja asiantuntijoita, opiskelijoita, tavallisia ihmisiä, järjestöjä ja teemme yhteistyötä oppilaitosten kanssa.
Jos kouluttamisesta supistetaan tai se lakkaa kokonaan, ajankohtainen tieto oppimisvaikeuksista ei saavuta niitä kokevia henkilöitä, heidän läheisiään tai heidän kanssaan toimivia ammattilaisia. Kun tieto ja ymmärrys eivät lisäänny, kohtaamiset kouluissa, työelämässä ja arjessa muuttuvat hankalammiksi. Tämä taas lisää oppimisvaikeuksia kokevien haasteita selviytyä työtehtävistä tai opinnoista, kun tuen tarvetta ei tunnisteta tai oikeanalaista tukea ei osata antaa. Kun haavoittuvassa asemassa oleva ihminen jää yksin, tämä on todellisessa vaarassa pudota kokonaan yhteiskunnan reunamille.
JOSElla kohtaamme asiakkaitamme usein siinä vaiheessa, kun ongelmat koulussa tai arjessa ovat pitkittyneet. Tämä tarkoittaa esimerkiksi koulutuksesta valmistumisen lykkääntymistä puuttuvien suoritusten vuoksi. Se taas vaikuttaa suoraan ihmisen työllistymisen pitkittymiseen ja sitä kautta maan työllisyysasteeseen ja jatko-opintoihin hakeutumiseen.
Sain hyvää yksilöityä apua korkeakouluopintoihin hakeutumisessa. Myös matikan ja englannin osioiden läpikäyntiä. Koin saavani ohjauksesta todella paljon apua! – ohjausasiakas
Jokainen tukikeskustelu ja ohjauskerta voi ehkäistä osaltaan syrjäytymistä, mielenterveyden ongelmia ja siten pidempiaikaista yhteiskunnan ulkopuolelle jäämistä. Jos toimintamme lakkaa, jäävät nämä ihmiset ilman tukea. Se lisää mielenterveysongelmia, joka puolestaan lisää terveydenhuollon kuormitusta. Syrjäytymisen riski kasvaa, kun ihminen jää yksin oppimisvaikeuksiensa kanssa, eikä kykene tai osaa luovia monimutkaisissa palvelujärjestelmissä tai terveydenhuollossa yksin.
Ohjaukset auttoivat minua saamaan graduni valmiiksi määräaikaan mennessä. Suurkiitos siitä! Minulla ei ollut kovin usein ohjausaikoja oman graduohjaajani kanssa yliopistolla. Ohjaukset JOSEssa paikkasivat hyvin niiden puutteita ja sain myös apua monissa teknisissä ongelmakohdissa. – ohjausasiakas
Sote-järjestöt tukevat heikoimmassa asemassa olevia
Toteutuessaan leikkaukset eivät lopeta vain järjestöjen toimintaa, vaan lisäävät Suomen työttömyyttä sekä sysäävät lopullisesti avun piiristä pois ne ihmiset, joiden eteen järjestöt työtään tekevät. Leikkaukset ovat lyhytnäköinen säästö, jonka mädät hedelmät hallitus joutuu poimimaan edestään myöhemmin: heikoimmassa asemassa olevien ihmisten ahdinko syvenee, hyvinvointi heikkenee, ihmiset jäävät ilman apua ja sitä kautta yhteiskunnan kustannukset lisääntyvät.
Sote-järjestöt auttavat heikoimmassa asemassa olevia etenkin silloin, kun nämä ovat julkisen palvelujärjestelmän katveessa. Järjestöstä saatu apu voi olla viimeisin mahdollisuus saada apua ja tukea tilanteessa, jossa ihminen on muutoin sysätty syrjään. Järjestöt tekevät myös ennaltaehkäisevä työtä, jottei avuntarvetta tulisi: tältä voidaan välttyä silloin, kun ihminen pääsee tarvitsemansa avun piiriin tarpeeksi aikaisin.
Järjestöt toteuttavat toimintaansa usein hyvin kustannustehokkaasti. Esimerkiksi Opinpesä-toimintamme toteutti vuonna 2024 134 yksilöohjausta, tavoitti tapahtumissa 2200 henkilöä, toteutti 30 kurssia ja työpajaa ja 64 lukiseulaa sekä yksilötestiä. Leikkausten myötä avuntarve siirtyy kalliimpien palvelujen ongelmaksi.
Mikäli JOSEn toiminta ajetaan alas tai sitä supistetaan rajusti, heijastuvat vaikutukset nopeasti paikallisiin opiskelijoihin ja perheisiin. Yhä useampi jää ilman tukea oppimisvaikeuden kanssa, osallisuus yhteiskunnassa vähenee ja kaikki kertyvät vaikeudet tulevat näkymään lisääntyneenä pahoinvointina, heikompana työllistymisenä ja vie opiskelijoita pois korkeakouluopintojen piiristä.
Jos hallituksen tavoitteena on kasvattaa työllisyyttä, ei opiskelujen keskeyttäminen tue tavoitetta. Näin tulee väistämättä tapahtumaan, elleivät tukea tarvitsevat sitä saa. Vaikeakaan oppimisvaikeus ei estä oppimasta ja tekemästä hyvää työuraa, mutta töitä, tietoa ja tukitoimia se vaatii.
Niin kauan, kun JOSE on toiminnassa, teemme kaikkemme, jotta apua tarvitsevat saavat kaipaamansa tukea. Tarvitsemme kuitenkin myös sinun tukeasi: jaa tietoa ja tätä artikkelia, puolusta järjestötyötä ja kyseenalaista leikkaukset, jotka osuvat pahiten heikoimmassa asemassa oleviin. Heihin, jotka eivät välttämättä pysty tai jaksa pitää ääntä.
Päivi Ainasto, toiminnanjohtaja
Sara Korppila, viestintävastaava
Sanna Peltonen, järjestökoordinaattori
Satu Niiranen, oppimisvalmentaja
Kalyn Ng, järjestötyöntekijä
Pinja Ratilainen, järjestöassistentti
Johanna Lyytikäinen, oppimisvalmentaja
Sallamari Siitonen, oppimisvalmentaja
Aila Kinnunen, erityisasiantuntija
Saskia Koster, erityisasiantuntija