Tarkkaavaisuus ja toiminnanohjaus

ADHD/ADD

 

Tarkkaavaisuutta tarvitaan kaikessa toiminnassa ja se on edellytys tiedon omaksumiselle. ADHD on tarkkaavaisuuden häiriö, jonka keskeiset oireet ovat vaikeus keskittyä, yliaktiivisuus ja toimiminen hetken mielijohteesta. Toinen tarkkaavaisuushäiriön muodoista on ADHD, johon ei liity ylivilkkautta ja levottomuutta, tästä käytetään usein käsitettä ADD.”

Tarkkaavaisuuden vaikeuksiin kuuluu monesti keskittymiskyvyttömyyttä, lyhytjänteisyyttä ja huolimattomuutta.

Toiminnanohjaus taas on kyky suunnitella, ohjata, seurata, korjata ja arvioida omaa toimintaansa. Vaikeudet toiminnanohjauksessa tarkoittavat käytännössä sitä, että jonkin tekemisen aloittaminen ja lopettaminen ovat haastavia.

Lisäksi siirtymät ja monivaiheisten tehtävien tekeminen voivat olla haastavia. Perussääntö on minimoida häiriöntekijät ja pitää yllä rutiineja ja toimintatapoja. Lisäksi tehtävien pilkkominen pienempiin osiin, liikunnalliset tauot ja antamalla yksi ohje kerrallaan auttavat keskittymään tekemiseen.

 

 

Apuvälineitä toiminnanohjaukseen ja tarkkaavaisuuteen

 

  • Visuaaliset ohjeet, joita seurata vaihe vaiheelta ja to-do-listat auttavat toiminnanohjauksessa
  • Kuminauhat, sinitarra, stressipallot tai lelut, piirtäminen, näpertely ja neulominen ”Tekijälle käsillä tekeminen auttaa keskittymisessä, kunhan tekeminen ei ole häiritsevää
  • Jumppapallo tai aktiivityyny Työpisteellä kevyt keinuttelu auttaa myös keskittymisessä
  • Korvatulpat ja vastamelukuulokkeet poistavat hälyn ympäriltäsi tai voit kuunnella samalla musiikkia ja ääntä
  • Lippalakki auttaa, jos kirkas valo tai loisteputkivalo häiritsee keskittymistä

 

 

Tietokone-, tabletti- ja mobiilisovelluksia

 

  • Vaimenna puhelimen merkkiäänet
  • Vähennä näytön heijasteita ja lepuuta silmiäsi säännöllisesti
  • Pomodoro keeper(iOS) tai Pomodoro timer(android): Sovellus, jossa työskennellään 25min ja pidetään taukoa 5min. Sovellus muistuttaa aikataulusta ja pitää kirjaa työskentelyajoista
  • Elevate (iOS ja android): Harjoittaa kognitiivisia taitoja ja keskittymistä tekemällä käyttäjälle sopivan aivotreeniohjelman
  • Soundshade (iOS): Sovelluksen avulla voit luoda oman äänimaiseman ja verhota epämielyttävän melun tai häiritsevän hiljaisuuden